Kalendarium

Na tej stronie można przeglądać wydarzenia ułożone jako kalendarium - zarówno zapowiedzi, jak i relacje z tego, co już za nami. Rozwinięciem poszczególnych wydarzeń są wpisy na naszym blogu, które ich dotyczą.

Archiwum:   2005   |   2006   |   2008   |   2012   |   2013   |   2014   |   2015   |   2016   |   2017   |   Bieżące
  • 7 grudnia

    Nowa płyta „Maranatha” – ruszyła sprzedaż »

    Rozpoczęliśmy oficjalną sprzedaż nowej płyty Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego pt. „Maranatha”, którą wydaliśmy na jubileusz 800-lecia Zakonu Kaznodziejskiego. Pięknie wydany album w pierwszej kolejności trafi do osób, które zamówiły go w przedsprzedaży, ale nie jest jeszcze za późno, aby otrzymać go na gwiazdkę.

    Okładka płytyPłyta zawiera repertuar pieśni na Adwent, Boże Narodzenie i okres zwykły. Jest to pierwszy z dwóch albumów, które przygotowujemy na jubileusz 800-lecia Zakonu Kaznodziejskiego.

    Zachęcamy Was do wysłuchania i włączenia się w każdą nutę zarejestrowaną na albumie przygotowanym w niecodziennych okolicznościach i z powodu jedynej w swoim rodzaju okazji. Ponad 75 minut muzyki powstało dzięki pracy blisko 50 osób zaangażowanych w nagrania. Wzięli w nim udział zaprzyjaźnieni z nami od lat autorzy muzyki kościelnej, prowadzący warsztaty liturgiczne, dyrygenci schol i śpiewacy – wielu z nich doskonale znanych i wysoko cenionych w środowisku związanym z muzyką liturgiczną. Dzięki płycie słuchacze mogą spotkać się z nimi i uczestniczyć w ich twórczości.

    „Matanatha” zawiera kompozycje m.in. Piotra Pałki, Dawida Kusza OP, Pawła Bębenka, Urszuli Rogali, Michała Kłosa – ludzi w mocno związanych ze środowiskiem polskich dominikanów. Niektóre z nich zostały skomponowane blisko trzydzieści lat temu, inne w ostatnim czasie, dlatego w nagraniu usłyszeć można utwory bardzo dobrze znane i zupełnie nowe. Repertuar albumu – podobnie jak w poprzednich nagraniach publikowanych nakładem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego – czerpie także z bogatego skarbca muzyki Kościoła. Można tutaj znaleźć utwory z okresu średniowiecza, inspirowane muzyką renesansu i baroku.

    W dążeniu do najwyższej formy wyrazu zadbaliśmy, by w przeważającej mierze wykonania poszczególnych pieśni prowadzili ich kompozytorzy. W nagraniach wziął udział trzydziestoosobowy chór złożony z ludzi z różnych stron Polski, wraz z orkiestrą i organistą, połączonych przyjaźnią i wspólnym przekonaniem, że „Słowo Boże nie może być tylko mową”, lecz trzeba wypowiedzieć je w pieśni.

    Zbiór nagranych pieśni nie jest przypadkowy. Przeciwnie, co najmniej kilka idei łączy go w spójną całość i wspiera tym samym wielkie dzieło reformy muzyki liturgicznej, zapoczątkowane przez dominikanów z krakowskiego klasztoru. Bracia rozpoznali potrzebę dostarczenia wiernym muzyki na miarę tajemnic, które celebrują podczas codziennych mszy świętych i liturgii godzin. Działali nie tylko w murach klasztoru, ale również – a może przede wszystkim – w duszpasterstwach. Na przełomie lat osiemdziesiątych I dziewięćdziesiątych XX wieku, wsparci pracą wielu osób świeckich, tłumaczyli francuską i komponowali własną muzykę liturgiczną. W następnych latach do środowiska krakowskiego dołączali twórcy i wykonawcy z kolejnych ośrodków w Polsce. Niniejsza płyta jest podsumowaniem wspólnej drogi. Jest też prezentacją osób I dzieł, które dzięki nim rozwinęły się w całej Polsce i na świecie.

    Okazją do wspólnej pracy był trwający od 7 listopada 2015 do 21 stycznia 2017 jubileusz osiemsetlecia założenia Zakonu Kaznodziejskiego – dominikanów. Dominikański Ośrodek Liturgiczny postanowił doprowadzić do spotkania osób, które przez blisko już 30 lat tworzą, promują i wykonują śpiew liturgiczny – a imponujący efekt tego spotkania można usłyszeć na płycie. Nagrania zostały zrealizowane w w dniach 26 lipca – 1 sierpnia 2015 w Opactwie Sióstr Benedyktynek w Jarosławiu, miejscu znanym z wydarzeń o charakterze muzycznym, kulturalnym i modlitewnym. Atmosfera i akustyka sprzyjała autentycznemu, głębokiemu wybrzmieniu słów i melodii śpiewanych utworów.

    Płyta jest dostępna w bieżącej sprzedaży od 7 grudnia 2015 na stronie www.sklep.liturgia.pl, w sklepie w krużgankach klasztoru oo. Dominikanów przy ul. Stolarskiej 12 w Krakowie oraz w księgarniach internetowych i stacjonarnych w całej Polsce.

    Spis utworów:

    1. Rorate cæli, m.: D. Kusz OP, dyr. D. Kusz OP (5:29)
    2. Niech nas ogarnie · Łaska Pana, m.: P. Pałka, dyr. P. Pałka (4:29)
    3. Nabierzcie ducha, m.: U. Rogala, dyr. U. Rogala (5:04)
    4. Maranatha, m.: Wspólnota Błogosławieństw, adapt. pol. A. Piecuch i J. Gałuszka, aranż. i dyr. H. Kowalski (4:02)
    5. Na adwent, m.: P. Pałka, dyr. P. Pałka (3:37)
    6. U Ciebie, Boże · Psalm 71, m.: J. Gałuszka, dyr. U. Rogala (3:58)
    7. Hymn do Dziewicy, t.: Vitalis z Saint Evroult, tł.: ks. M. Starowiejski, m.: U. Rogala, dyr. U. Rogala (3:30)
    8. Błogosławieni ubodzy i cisi, m.: M. Machura, dyr. S. Witkowski (2:40)
    9. Martyrologium o Narodzeniu · Kalenda, chorał greg., solo M. Wasilewski–Kruk (4:00)
    10. Ten, który Słowem · Magnificat, m.: Wspólnota Błogosławieństw, opr. M. Pilśniak OP, dyr. H. Kowalski (4:07)
    11. Chryste, zbawienie ludzkości, chorał greg., dyr. S. Witkowski (3:22)
    12. Obmyj mnie, Panie · Asperges me, m.: M. Kłos, dyr. M. Kłos (2:21)
    13. Missa omni die: Kyrie, m.: M. Staromiejski, dyr. D. Kusz OP (1:02)
    14. Kantyk Tobiasza · Uwielbiam Boga mego, m.: M. Kłos, dyr. M. Kłos (3:33)
    15. Chwała Tobie, Boże, t.: św. Klemens Aleksandryjski, tł.: M. Bednarz SJ, m.: J. Gałuszka, dyr. P. Bębenek (4:06)
    16. Missa omni die: Sanctus, m.: M. Staromiejski, dyr. D. Kusz OP (0:47)
    17. Ciebie wzywamy, m.: P. Pałka, dyr. P. Pałka (5:33)
    18. Missa omni die: Agnus Dei, m.: M. Staromiejski, dyr. D. Kusz OP (1:39)
    19. Miłosierny Pan i łaskawy. Psalm 103, m.: J. Sykulski, dyr. M. Wasilewski–Kruk (3:36)
    20. Gloria Tibi, Domine, m.: M. Kłos, dyr. M. Kłos (2:53)
    21. Sub tuum, m.: D. Kusz OP, dyr. D. Kusz OP (2:04)
    22. Ogłoszenie Paschy i świąt ruchomych · Anuncjacja, chorał greg., solo R. Maciejewski (2:27)
    23. Benedicamus Domino, t. i m.: rękopis z klasztoru SS. Klarysek w Starym Sączu, głosy męskie, dyr. S. Witkowski (1:16)

    Soprany: Agnieszka Stec, Anna Kubik, Katarzyna Młynarska, Emilia Trafiał, Magdalena Głogowska, Marta Migut, Urszula Rogala, Sylwia Szulik; Alty: Bernadetta Franek, Agnieszka Kosecka-Wierzejska, Barbara Kucharska, Maria Żywica, Bogumiła Kaźmierczak, Zofia Nowak, Magdalena Rychlak, Anna Siciarek; Tenory: Patryk Jadczak, Mateusz Kucharski, Wojciech Sznyk OP, Paweł Bębenek, Rafał Maciejewski, Mateusz Kowalski, Jan Krutul; Basy: Michał Kłos, Hubert Kowalski, Jakub Tomalak, Marcin Wasilewski-Kruk, Paweł Kisiel, Piotr Pałka, Łukasz Serwiński, Sławomir Witkowski. Instrumentaliści: organy: Henryk Krawczyk, I skrzypce: Barbara Szpakiewicz, II skrzypce: Maria Boroń, altówka: Kornelia Ignas, wiolonczela: Marta Fiust, kontrabas: Jakub Braun, obój: Marta Trzcionkowska, flet: Justyna Jankowska. Dyrygował także m.in. Dawid Kusz OP. Producent: Anita Pyrek. Realizacja i mastering: Edward Sosulski, Studio nagrań Psalm. Projekt okładki: Łukasz Serwiński, zdjęcia: Marcin Mituś, Zofia Nowak.

  • 10 grudnia

    Ósmy wykład o symbolice świątyni »

    Krakowski Klub Inteligencji Katolickiej i Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny organizują cykl wykładów o symbolice świątyni chrześcijańskiej. Na czwartek, 10 grudnia, zaplanowane jest kolejne spotkanie z autorem cyklu, Piotrem Olesiem OP.

    PlakatÓsme spotkanie, zatytułowane „U stóp tego samego ołtarza, to znaczy w Jezusie Chrystusie”, odbędzie się 10 grudnia 2015 o godz. 18:00 w sali KIK przy ul. Siennej 5 w Krakowie (parter). Wykład ma się tym razem koncentrować na tematyce ambony. Wstęp wolny, zapisy nie są wymagane (ilość dostępnych miejsc jest ograniczona).

    – „Będzie o symbolu w architekturze i jego połączeniach z symbolami w liturgii, od Świątyni Jerozolimskiej, gdzie bije źródło, przez bazyliki wczesnochrześcijańskie, kościoły syryjskie i wielkie bazyliki Bizancjum, po Karolingów, cudowne średniowiecze, humanistyczny renesans i zdumiewający barok” – mówi br. Piotr. – „Wszystko nieznacznie przeplecione wątkami filozoficznymi i tymi drobnymi szczegółami, które poprzez dokumenty różnych soborów ukształtowały wreszcie to, co określamy mianem świątyni chrześcijańskiej” – dodaje.

    Piotr Oleś – dominikanin, historyk sztuki, student Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Zakonu Kaznodziejskiego. Pasjonuje go to, w jaki sposób architekturę sakralną kształtowała liturgia i symbol, czasem próbuje dociec, co z tego wynikło.

  • 16 grudnia

    Rekolekcje adwentowe z rytem dominikańskim »

    W dniach 16-18 grudnia (środa, czwartek, piątek) zapraszamy na odbywające się pod patronatem naszej Fundacji rekolekcje adwentowe „Podnieście głowy”, inspirowane tekstami liturgicznymi.

    Rekolekcje odbędą się w kościele św. Idziego przy ul. Grodzkiej 67 (pod Wawelem). W planie codziennie Msza św. śpiewana w rycie dominikańskim o godz. 18.30 i nauka rekolekcyjna, którą wygłosi o. Wojciech Gołaski OP.

    W czasie Mszy śpiewany będzie tradycyjny chorał dominikański. Swoją obecność zapowiedzieli znani kantorzy, wieloletni współpracownicy Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego, Robert Pożarski i Marcin Bornus–Szczyciński. Rekolekcje wspiera organizacyjnie Fundacja św. Grzegorza Wielkiego. Dla wiernych przygotowane będą teksty liturgiczne w układzie łacińsko-polskim.

  • 22 grudnia

    Msza i koncert z okazji 799. rocznicy założenia dominikanów »

    We wtorek, 22 grudnia, w dniu 799. rocznicy założenia zakonu dominikańskiego, zapraszamy do krakowskiej bazyliki oo. Dominikanów na Mszę o 19:30, podczas której wykona zostanie Missa D-dur Franza Danziego pod dyrekcją o. Dawida Kusza. Po Mszy św. odbędzie się koncert Chóru Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Te Deum utrechckie Händla.

    Plakat koncertuChórem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego dyrygować będzie Ewa Kieres, soliści: Joanna Radziszewska (sopran) Monika Korybalska-Kozarek (mezzosopran) Łukasz Dulewicz (alt) Krzysztof Kozarek (tenor) Dawid Biwo (bas). Instrumentaliści: Violetta Szopa-Tomczyk – koncertmistrz, Leszek Wachnik – klawesyn, Beata Nawrocka – skrzypce, Katarzyna Olszewska – skrzypce, Marta Salaterska – skrzypce, Anna Wiktoria Swoboda – teorba, Mateusz Rusowicz – trąbka, Paweł Więcław – trąbka, Adela Czaplewska – viola da gamba, Elżbieta Stonoga – altówka, Magdalena Kolanko – altówka, Dominika Staszkiewicz – flet traverso, Katarzyna Pilipuk – obój, Agnieszka Mazur – obój, Henryk Krawczyk – pozytyw, Elżbieta Górka – skrzypce, Konrad Górka – wiolonczela, Paweł Muzyka – kontrabas.

    Chór mieszany Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego powstał w maju 2015 roku. Od początku jego dyrygentem jest Ewa Kieres. Zespół podejmuje pracę nad wokalną muzyką sakralną, tak by móc zarówno służyć podczas liturgii, jak i brać udział w wydarzeniach kulturalnych. Kierując się zasadami określonymi w dokumentach o muzyce liturgicznej, chór wykonuje przede wszystkim dawną i nową polifonię (m.in. utwory Gomółki, Zieleńskiego, Gorczyckiego, Arcadelta, Bacha, a także utwory Mozarta, Brucknera, Duruflé, Rachmaninowa i innych) oraz śpiew, w który bez większych trudności mogą włączyć się wierni (wybrane części repertuaru ze śpiewnika Niepojęta Trójco).

    Patronat nad wydarzeniem objęły serwisy Liturgia.pl oraz Dominikanie.pl, a także Radio Kraków.

  • 22 grudnia

    Koncert naszego chóru zgromadził tłumy »

    We wtorek, 22 grudnia – w dniu 799. rocznicy założenia zakonu dominikańskiego – w bazylice oo. Dominikanów odbyła się Msza św. i uroczysty koncert Chóru Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.

    Podczas Mszy św. wykonana została Missa D-dur Franza Danziego pod dyrekcją o. Dawida Kusza, który odnalazł jej rękopis w archiwach krakowskiego klasztoru dominikanów. Po Mszy Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego wykonał Te Deum HWV 278 (utrechckie) Georga Friedricha Häendla, a na bis utwór Raduj sie świecie ze śpiewnika Niepojęta Trójco.

    Chór mieszany Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego powstał w maju 2015 roku. Od początku jego dyrygentem jest Ewa Kieres. Zespół podejmuje pracę nad wokalną muzyką sakralną, tak by móc zarówno służyć podczas liturgii, jak i brać udział w wydarzeniach kulturalnych. Kierując się zasadami określonymi w dokumentach o muzyce liturgicznej, chór wykonuje przede wszystkim dawną i nową polifonię (m.in. utwory Gomółki, Zieleńskiego, Gorczyckiego, Arcadelta, Bacha, a także utwory Mozarta, Brucknera, Duruflé, Rachmaninowa i innych) oraz śpiew, w który bez większych trudności mogą włączyć się wierni.

    Koncert w całości został sfinansowany ze środków pochodzących z odpisów 1% podatku na rzecz naszej Fundacji.