<h1>Kraków: Zakończyły się rekordowe Warsztaty Muzyki Niezwykłej</h1>

<p><strong>Czwartkowa Msza św. w Sanktuarium św. Jana Pawła II zakończyła tegoroczną &ndash; pod wieloma względami rekordową &ndash; edycję Warsztatów Muzyki Niezwykłej. Tygodniowe wydarzenie w krakowskim klasztorze oo. Dominikanów po raz trzeci zorganizowała Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.</strong></p>

<p>&ndash; Czym jest muzyka niezwykła? Z&nbsp;pewnością jest czymś, czego nie spotkamy na co dzień&nbsp;&ndash; podsumowywał warsztaty Michał Sławecki, który prowadził&nbsp;sekcję chorału gregoriańskiego. &ndash; Otoczeni jesteśmy muzyką zwykłą, pospolitą, płytką i&nbsp;niejednokrotnie pozbawioną emocji. Muzyka niezwykła owiana jest tajemnicą. Mówi do nas z&nbsp;głębi wieków, powstaje z&nbsp;mistycznego doświadczenia obcowania ze Stwórcą i&nbsp;rzeczami ostatecznymi.</p>

<p>Warsztaty rozpoczęły się w&nbsp;piątek, choć uczestnicy mieli możliwość odebrania materiałów już w&nbsp;czwartkowe popołudnie. Każdy z nich dostawał wtedy śpiewnik, będący jednocześnie modlitewnikiem (zawierał teksty brewiarzowe) i&nbsp;informatorem (można było w&nbsp;nim znaleźć&nbsp;m.in. plan klasztoru i&nbsp;Starego Miasta) oraz imienny identyfikator ze smyczą. Niektórzy rejestrowali się, przedstawiając wydrukowany kod graficzny, co usprawniło całą procedurę.</p>

<p>Po wspólnych zajęciach z&nbsp;emisji głosu (prowadzonych w&nbsp;pierwszym bloku przez Elżbietę Wtorkowską, a&nbsp;w&nbsp;drugim przez Marcina Wasilewskiego-Kruka), uczestnicy rozchodzili się&nbsp;do sekcji: początkujących (Urszula Rogala,&nbsp;Rafał Maciejewski, Jakub Tomalak), zaawansowanych (w podziale na głosy; Urszula Rogala,&nbsp;Michał Sławecki, Borys Somerschaf, Paweł Bębenek, Jakub Tomalak, Piotr Pałka, Sławomir Witkowski), prowadzenia scholi (Marcin Wasilewski-Kruk) oraz chorału gregoriańskiego (Sławomir Witkowski, Michał Sławecki), a&nbsp;w&nbsp;drugim bloku także instrumentalnej (Hubert Kowalski).</p>

<p>Pierwszy dzień zakończył Akatyst ku czci Bogarodzicy, którego brzmienie wypełniło Bazylikę Mariacką przy Rynku Głównym &ndash; była to ostatnia okazja na modlitwę przed znanym ołtarzem Wita Stwosza przed kilkumiesięczną konserwacją, która rozpoczęła się&nbsp;po tegorocznej uroczystości Wniebowzięcia NMP. Modlitwie przewodniczył o.&nbsp;Wojciech Sznyk wraz z&nbsp;Marcinem Abijskim i&nbsp;Scholą Cantorum Minorum Chosoviensis.</p>

<p>Sobotnie popołudnie uczestnicy i&nbsp;prowadzący spędzili w&nbsp;Opactwie Benedyktynów w&nbsp;Tyńcu, gdzie dojechali dwoma specjalnie podstawionymi autobusami krakowskiego MPK. Wizyta rozpoczęła się&nbsp;koncertem organowym Henryka Krawczyka, od osiemnstu lat organisty kościoła oo. Dominikanów. Na koncert składały się&nbsp;utwory Feliksa Mendelssohna-Bartholdy&rsquo;ego (Sonata II in C minor, Op. 65; Grave, Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga), Gottfriedaa Augusta Homiliusa (Preludium chorałowe &ndash; <em>Schm&uuml;cke dich, du liebe Seele</em>), Johanna Sebastiana Bacha (Fantasia et Fuga in A&nbsp;minor, BWV 561), Viktora Goncharenko (Chacona), Johna Ruttera (Toccata in Seven), L&eacute;ona Bo&euml;llmanna (Suite Gothique &ndash; Pri&egrave;re &agrave; Notre Dame) oraz Jean-Marie Pluma OSB (Cortege, Op. 130, Nr 2). Po koncercie odbyla się&nbsp;także Msza św., a&nbsp;na koniec uczestnicy włączyli się w&nbsp;łacińskie nieszpory sprawowane przez braci benedyktynów i&nbsp;zostali ugoszczeni kolacją w&nbsp;budynkach opactwa.</p>

<p>Niedzielny wieczór był już przygotowaniem do uroczystości św. Jacka &ndash; uczestnicy odprawili więc gregoriańskie Matutinum ku jego czci, na zakończenie którego w&nbsp;procesji przeszli do grobu świętego. Było to jednocześnie zakończenie I&nbsp;bloku warsztatów.</p>

<p>Poniedziałek &ndash; dzień wzmożonej pracy w&nbsp;nieco zmienionym już składzie &ndash; zakończył koncert zespołu Aviaccord. Choć tę muzykę&nbsp;trudno kojarzyć z&nbsp;liturgią, na pewno można nazwać ją niezwykłą: grupa poza własnymi aranżacjami odmiennych etnicznie motywów, wykonuje również kompozycje Tomasza Drabiny; a&nbsp;wszystko to w&nbsp;nawiązaniu do muzycznych źródeł pochodzących z&nbsp;obszaru Polski, Karpat i&nbsp;Bałkanów.</p>

<p>Wtorkowy wieczór wypełniły występ Katarzyny Stroińskiej-Sierant (pianistka, aranżerka i&nbsp;teoretyk jazzu) i&nbsp;Jana Adamczewskiego (saksofon) oraz sekcji chorału. Artyści improwizowali w&nbsp;jazzowej stylistyce, bazując na melodiach chorałowych, poszukując nowej formy wyrazu dla tych intuicyjnych i&nbsp;głębokich narracji muzycznych zgromadzonych w&nbsp;skarbcu tradycji Kościoła.</p>

<p>Podczas warsztatów, które w&nbsp;istocie są także rekolekcjami, nie mogło zabraknąć czuwania modlitewnego. Odbyło się&nbsp;ono w&nbsp;środę, częściowo wobec wystawionego Najświętszego Sakramentu.</p>

<p>Ostatnie, czwartkowe popołudnie było drugim spędzonym poza klasztorem oo. Dominikanów. Tym razem uczestnicy pielgrzymowali do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w&nbsp;Łagiewnikach, gdzie odmówili Koronkę oraz Sanktuarium św. Jana Pawła&nbsp;II na Białych Morzach, gdzie wzięli udział w&nbsp;Mszy&nbsp;św. kończącej tydzień wspólnej pracy. Po Mszy św. wykonanali Hymn Światowych Dni Młodzieży 2016, których obchody zajmą miejsce Warsztatów Muzyki Niezwykłej w&nbsp;przyszłym roku.</p>

<p>Każdy z&nbsp;uczestników sekcji początkujących i&nbsp;zaawansowanych miał możliwość uczestniczenia w&nbsp;20-minutowych konsultacjach indywidualnych z&nbsp;jednym z&nbsp;prowadzących. Aby odpowiednio przydzielić terminy tak dużej grupie, były one losowane podczas rejestracji, a&nbsp;o zbliżającym się spotkaniu przypominał SMS. Jak wskazują ankiety, wypełniane przez uczestników, konsultacje indywidualne są co roku bardzo cenionym elementem oferty Warsztatów Muzyki Niezwykłej.</p>

<p>Przez całe warsztaty do dyspozycji uczestników była specjalnie stworzona kafejka w&nbsp;Atrium, obsługiwana przez znany lokal Siesta Cafe z&nbsp;ul. Stolarskiej, dzięki czemu uczestnicy mieli dostęp do wysokiej jakości, świeżo palonej kawy z&nbsp;ekspresu. Razem ze śpiewnikiem każdy uczestnik otrzymywał bon na kawę i&nbsp;herbatę (w cenie uczestnictwa otrzymywał dziewięć ciepłych napojów na każdy z&nbsp;bloków), a&nbsp;pozostałe napoje i&nbsp;wymyślne jogurtowe przekąski, kanapki, croissanty, babeczki i&nbsp;inne smakołyki &ndash; można było kupować za kosy, specjalną walutę, stworzoną specjalnie na tę okazję. Podobnie jak w&nbsp;ubiegłym roku, uczestnicy mogli także korzystać z&nbsp;oferty trzynastu restauracji i&nbsp;kawiarni, które oferowały im zniżki za okazaniem identyfikatora.</p>

<p>Dodatkowym narzędziem, przygotowanym z&nbsp;myślą o&nbsp;uczestnikach, była strona mobilna &ndash; czyli taka, którą bez problemu można wyświetlać m.in. na smartfonach. W&nbsp;przystępny sposób prezentowała ona codziennie aktualny plan dnia, plan klasztoru i&nbsp;okolicy oraz umożliwiała szybki kontakt z&nbsp;organizatorami. Kod QR prowadzący do jej otwarcia można było znaleźć na krużgankach &ndash; razem z&nbsp;danymi dostępowymi do stworzonego z&nbsp;myślą o&nbsp;uczestnikach hotspota.</p>

<p>Na Warsztaty Muzyki Niezwykłej zgłosiło się w tym roku ponad 320 osób z Polski, Litwy, Białorusi i Słowacji. Organizatorzy już rozpoczynają przygotowania do kolejnej edycji, która &ndash; w związku z przyszłorocznymi Światowymi Dniami Młodzieży &ndash; planowana jest dopiero za dwa lata.</p>

<p>&nbsp;</p>