<h1>Kraków: Rozpoczęły się Warsztaty Muzyki Niezwykłej</h1>

<p>Ponad 300 osób przyjechało do krakowskiego Klasztoru oo.&nbsp;Dominikanów, aby wziąć udział w&nbsp;tygodniowych Warsztatach Muzyki Niezwykłej. Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, która organizuje wydarzenie już po raz trzeci, przewidziała jak zwykle wiele śpiewu i&nbsp;modlitwy, ale także bogaty program kulturalny.</p>

<p>Na co dzień cichy, XIII-wieczny klasztor, będący domem ponad stu zakonników, tradycyjnie już w&nbsp;sierpniu rozbrzmiewa mieszanką utworów, ćwiczonych przez różne grupy. Zaraz po wejściu do zabytkowych krużganków można usłyszeć jednocześnie &ndash; choć z różnych stron &ndash; chorał gregoriański, śpiew w różnych głosach, wskazówki na temat prowadzenia scholi oraz odtwarzane utwory Adele czy ścieżkę dźwiękową z&nbsp;filmów o&nbsp;Jamesie Bondzie, wykorzystywane przy zajęciach rytmicznych.</p>

<p>&ndash; Bardzo się cieszymy z&nbsp;tak ochoczej odpowiedzi na nasze zaproszenie &ndash; mówi Łukasz Serwiński z&nbsp;fundacji. &ndash; W&nbsp;tym roku formularz zgłoszeniowy przesłało 330&nbsp;osób, czyli znacznie więcej niż rok temu. Przyjechali do nas pasjonaci śpiewu liturgicznego z&nbsp;całej Polski: od Szczecina po Przemyśl. Mamy też wielu uczestników z&nbsp;Małopolski oraz kilka osób z&nbsp;Białorusi, Litwy i&nbsp;Słowacji &ndash; dodaje.</p>

<p>&ndash; Szczególnie zadowoleni jesteśmy w&nbsp;tym roku z&nbsp;programu wieczornych wydarzeń religijnych i&nbsp;kulturalnych &ndash; zaznacza o.&nbsp;Tomasz Grabowski&nbsp;OP, prezes fundacji i&nbsp;pomysłodawca inicjatywy. &ndash; W&nbsp;piątek wybieramy się do Kościoła Mariackiego, gdzie Akatystem do Bogarodzicy razem z Marcinem Abijskim i Scholą Cantorum Minorum Chosoviensis rozpoczniemy świętowanie uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. W&nbsp;sobotę odwiedzimy Opactwo Benedyktynów w&nbsp;Tyńcu, gdzie wysłuchamy koncertu organowego Henryka Krawczyka, a&nbsp;niedzielę weźmiemy udział w&nbsp;tradycyjnym, gregoriańskim matutinum ku czci św. Jacka, którego grób znajduje się w&nbsp;naszym kościele. W&nbsp;poniedziałek wysłuchamy koncertu zespołu Avviacord, a&nbsp;we wtorek &ndash; improwizacji chorałowych Katarzyny Stroińskiej-Sierant i&nbsp;Jana Adamczewskiego. W&nbsp;środę odbędzie się czuwanie modlitewne, a&nbsp;w&nbsp;czwartek uroczysta Msza w&nbsp;Sanktuarium św.&nbsp;Jana Pawła&nbsp;II &ndash; wyjaśnia o.&nbsp;Tomasz.</p>

<p>&ndash; Warsztaty Muzyki Niezwykłej to tak naprawdę także rekolekcje &ndash; zaznaczył o.&nbsp;Grabowski w&nbsp;kazaniu podczas Mszy w&nbsp;pierwszym dniu. Dlatego uczestnicy warsztatów codziennie biorą udział w&nbsp;dwóch blokach zajęć &ndash; rano w&nbsp;podziale na sekcje, a&nbsp;po południu wspólnych. Oprócz tego wspólnie celebrują Mszę św. i&nbsp;modlitwę poranną oraz wieczorną.</p>

<p>Wstęp na wieczorne wydarzenia jest wolny (w&nbsp;miarę wolnych miejsc), a&nbsp;szczegółowy program można znaleźć na stronie <a href="http://www.liturgia.dominikanie.pl/" target="_blank" title="Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny">www.liturgia.dominikanie.pl</a>.</p>

<p>&nbsp;</p>

<h1>Wieczorne wydarzenia towarzyszące</h1>

<h3>Piątek, 14 sierpnia &ndash; Akatyst ku czci Bogurodzicy</h3>

<p>Akatyst powstał w&nbsp;Kościele wschodnim ok. V-VI w. Jest to hymn liturgiczny, który zgodnie z&nbsp;tradycją jest wykonywany na stojąco, na co zresztą wskazuje jego nazwa &ndash; grec. <em>akatisthos</em> to dosłownie &bdquo;nie&ndash;siedząc&rdquo;. Składa się z&nbsp;ikosów recytowanych przez diakonów i&nbsp;kondiakonów śpiewanych przez chór lub wiernych.</p>

<p>Warto wsłuchać się w&nbsp;jego głęboki teologicznie i&nbsp;pełen zaskakujących metafor tekst opowiadający o&nbsp;roli Maryi w&nbsp;dziele zbawienia i&nbsp;jej relacji do Kościoła. W&nbsp;połączeniu z&nbsp;prostą, ale chwytającą za serce melodią pozwala odkryć radość wspólnego uwielbiania Boga. Nabożeństwo celebrować będzie o. Wojciech Sznyk, a&nbsp;w&nbsp;modlitwie towarzyszyć nam będzie Marcin Abijski i&nbsp;Schola Cantorum Minorum Chosoviensis.</p>

<h3>Niedziela, 16 sierpnia &ndash; Matutinum uroczystości św. Jacka Odrowąża</h3>

<p>Matutinum to inaczej wigilia, czyli czuwanie. Obecnie mamy zachowane w&nbsp;kalendarzu liturgicznym wigilie dwóch największych uroczystości: Wielkanocy i&nbsp;Bożego Narodzenia, jednak dawniej czuwano przed wszystkimi uroczystościami i&nbsp;częścią większych świąt. Chrześcijanie gromadzili się w&nbsp;nocy lub nad ranem, by przez śpiew psalmów, hymnów i&nbsp;wysłuchanie dobranych starannie czytań rozpocząć świętowanie.</p>

<p>Swoje matutinum ma także uroczystość założyciela Polskiej Prowincji Dominikanów &ndash; św. Jacka Odrowąża. Powstało w&nbsp;XVI w. i&nbsp;składa się z&nbsp;dziewięciu psalmów z&nbsp;antyfonami, trzech czytań i&nbsp;trzech responsoriów, w&nbsp;tym jednego bardzo rozbudowanego. Kończy je hymn &bdquo;Te Deum&rdquo;. Spokojna melodia chorału wycisza umysł i&nbsp;otwiera serce, dzięki czemu łatwiej usłyszeć głos mówiącego do nas Pana, by dzięki temu radośniej potem świętować.</p>

<h3>Poniedziałek, 17 sierpnia &ndash; koncert zespołu Aviaccord</h3>

<p>Muzyczna różnorodność to nie tylko skład w jakim prezentuje się zespół (od duo po quintet), ale także dobór tematów. Grupa poza własnymi aranżacjami odmiennych etnicznie motywów, wykonuje również kompozycje Tomasza Drabiny. A wszystko w nawiązaniu do muzycznych źródeł pochodzących z obszaru Polski, Karpat i Bałkanów. W dominującej części poza wykorzystywaniem powszechnie znanych motywów, swoją żywiołowość czerpie także z&nbsp;nieustannie sączącego się uroku improwizacji. Jego założycielem i&nbsp;kompozytorem większości wykonywanych utworów jest akordeonista Tomasz Drabina.</p>

<h3>Wtorek, 19 sierpnia &ndash; Improwizacje chorałowe</h3>

<p>Połączenie chorału z&nbsp;jazzem na pierwszy rzut oka może wydawać się zaskakujące. Jednak te dwa gatunki muzyczne tak naprawdę mają wiele wspólnego, o&nbsp;czym będzie można się przekonać na koncercie Katarzyny Stroińskiej-Sierant (pianistka, aranżerka i&nbsp;teoretyk jazzu) i&nbsp;Jana Adamczewskiego (saksofon). Artyści będą improwizować w&nbsp;jazzowej stylistyce, bazując na melodiach chorałowych. Będzie to poszukiwanie nowej formy wyrazu dla tych intuicyjnych i&nbsp;głębokich narracji muzycznych zgromadzonych w&nbsp;skarbcu tradycji Kościoła.</p>

<p>&nbsp;</p>