Warsztaty Muzyki Niezwykłej 2013
Warsztaty muzyki niezwykłej to wyjątkowe warsztaty wokalno-liturgiczne.

Warsztaty Muzyki Niezwykłej 2013
Warsztaty muzyki niezwykłej to wyjątkowe warsztaty wokalno-liturgiczne. Łącznie 50 godzin zajęć, w tym 24 godziny zajęć w sekcjach i 26 godzin zajęć wspólnych. Blisko 10 godzin wykładów i konferencji na temat muzyki liturgicznej oraz 6 wieczorów twórczych, w tym m.in.: spotkania z żywą muzyką, spotkania biesiadno-integracyjne, wieczór muzyki filmowej, zwiedzanie klasztoru i kościoła dominikanów z przewodnikiem.
Podczas warsztatów uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną oraz praktyczną związaną ze śpiewem i poruszaniem się w obszarze muzyki liturgicznej i tradycyjnej. Będą mieli możliwość m.in. poznania zasad muzyki, podstaw czytania nut, technik oddechowych, pracy nad emisją głosu oraz interpretacją muzyczną. W trakcje warsztatów uczestnicy będą mogli również wysłuchać wykładów na temat muzyki liturgicznej, przestrzeni sakralnej, duchowości liturgicznej, roli kantora, tradycji i historii muzyki sakralnej. Nie zabraknie poznawania najstarszych form modlitwy, w szczególności liturgii godzin.
Termin: 2-8 września 2013 r. Warsztaty będą się odbywać w dwóch blokach: 2-4 września – blok I; 5-8 września – blok II. Można wziąć udział w całym tygodniu zajęć lub tylko w wybranym bloku.
Miejsce: Klasztor oo. Dominikanów, ul. Stolarska 12, Kraków.
Uczestnicy
- pasjonaci muzyki liturgicznej i tradycyjnej,
- amatorzy i profesjonaliści,
- wokaliści i instrumentaliści,
- duchowni i świeccy,
- członkowie zespołów muzycznych, chórów, scholi
- osoby prowadzące schole lub ci, którzy chcieli by się tego nauczyć,
- ci, którzy dopiero zaczynają przygodę z muzyką i jeszcze nigdy nie uczestniczyli w warsztatach wokalnych,
- młodzież szkolna, studenci i osoby dorosłe,
- wszyscy, którzy przejawiają zainteresowanie śpiewem i chcieliby poznać jego podstawowe teoretyczne i praktyczne zasady.
Prowadzący
Zajęcia muzyczne prowadzone będą przez profesjonalnych muzyków, kompozytorów i dyrygentów, oraz aktywnych pasjonatów muzyki liturgicznej, mających ugruntowaną wiedzę teoretyczną, poświadczoną latami praktyki: Paweł Bębenek (Kraków), Marcin Bornus-Szczyciński (Warszawa), Magdalena Głogowska (Londyn), Dawid Kusz OP (Kraków), Rafał Maciejewski (Łódź), Tomasz Rojek OP (Kraków), Anna Siciarek (Warszawa), Marcin Wasilewski-Kruk (Kraków). Wykłady, konferencje, celebracje: Tomasz Grabowski OP (Kraków), a także Kapela Hałasów: Jacek Hałas i Alicja Choromańska-Hałas, Zespół muzyki dawnej „Perfugium”.
![]() |
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. |
Przebieg warsztatów
Realizacja warsztatów będzie przebiegała w dwóch blokach. Każdy z bloków tworzy odrębną ale spójną z drugim blokiem całość. Dlatego uczestnicy mogą zdecydować w jakim wymiarze chcą uczestniczyć w warsztatach: pełnym (I i II blok) czy częściowym (I lub II blok).
Blok I – obejmuje pierwsze trzy dni warsztatów (poniedziałek, 2.09 – środa, 4.09). W ramach tego bloku przedpołudniami zajęcia będą prowadzone równolegle w pięciu sekcjach:
- Moje pierwsze warsztaty – prowadzący: Rafał Maciejewski – dla tych, którzy chcą nauczyć się podstaw muzyki, emisji, rytmu – słowem tego wszystkiego, co potrzebne jest, by śpiewać w chórze.
- Chorał gregoriański i śpiew tradycyjny – prowadzący: Marcin Bornus-Szczyciński – przygotowanie części stałych i propriów (czyli części zmiennych) w oparciu o materiał zaczerpnięty z dominikańskich i rzymskich ksiąg liturgicznych.,
- Prowadzenie zespołów wokalnych – prowadzący: Marcin Wasilewski-Kruk – warsztat dla osób odpowiedzialnych za prowadzenie zespołów posługujących w trakcie liturgii lub tych, którzy chcą się tego nauczyć,
- Sekcja głosów żeńskich – prowadzący: Paweł Bębenek – zajęcia ze śpiewu wielogłosowego (sopran, alt),
- Sekcja głosów męskich – prowadzący: Tomasz Rojek OP – zajęcia ze śpiewu wielogłosowego (tenor, bas).
Podczas pierwszych trzech dni warsztatów w ramach zajęć przedpołudniowych Uczestnicy warsztatów będą pracować w powyższych sekcjach. Popołudniu wszyscy będą ćwiczyć wspólnie. W ten sposób każda grupa będzie mogła zaprezentować, czego się nauczyła i spróbować swoich sił w większym zespole. Na koniec pracy odprawimy mszę świętą, wykorzystując poznane utwory.
Wieczorami uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość udziału w szeregu ciekawych wydarzeń: integracyjny grill, koncert i warsztat z muzykiem tradycyjnym, nocne zwiedzanie bazyliki i klasztoru oo. Dominikanów.
Blok II – obejmuje kolejne cztery dni warsztatów (czwartek, 5.09 – niedziela, 8.09).
Zajęcia w ramach tego bloku będą skupione na śpiewie czterogłosowym, zarówno renesansowym i barokowym, jak i współczesnym.
Przedpołudniami będą odbywać się ćwiczenia w głosach: sopran – prowadząca: Magdalena Głogowska, alt – prowadzący: Anna Siciarek, tenor – prowadzący: Tomasz Rojek OP, bas – prowadzący: Marcin Wasilewski–Kruk. W tych dniach Dawid Kusz OP będzie prowadził zajęcia z instrumentalistami. Popołudniami ćwiczyć będą wszyscy razem. Uczestnicy tej części warsztatów, podobnie jak części pierwszej, będą mieli możliwość udziału w wykładach oraz codziennych mszach świętych. Warsztaty zakończy wspólna msza oraz prezentacja w formie koncertu efektów pracy.
Wieczorami przewidzieliśmy zajęcia w ramach Dominikańskiej Szkole Patrzenia, koncert zaprzyjaźnionego zespołu muzyki dawnej i biesiadę z muzykami kultywującymi ludową tradycję muzyczną.
Orientacyjny schemat planu dnia
8.30-9.00 Wspólna modlitwa jutrznią
9.00-9.45 Wykład o. Tomasza Grabowskiego OP (tematy wykładów będą dostępne niebawem)
9.45-10.00 Przerwa kawowa
10.00-13.00 Zajęcia w sekcjach:
- Blok I: (1) moje pierwsze warsztaty, (2) chorał gregoriański i śpiew tradycyjny, (3) prowadzenie zespołu wokalnego/scholi, (4) sekcja głosów żeńskich, (5) sekcja głosów męskich;
- Blok II: (1) sekcja sopranów, (2) sekcja altów, (3) sekcja tenorów, (4) sekcja basów, (5) sekcja instrumentalistów.
13.00-15.00 Przerwa obiadowa /obiad we własnym zakresie/
15.00-16.30 Zajęcia wspólne wszystkich sekcji, cz. 1
16.30-16.45 Przerwa kawowa
16.45-18.15 Zajęcia wspólne wszystkich sekcji, cz. 2
18.30-19.00 Wspólna modlitwa nieszporami
19.00-20.00 Msza św., podczas której uczestnicy warsztatów wykorzystają efekty całodziennej pracy
20.00-20.30 Kolacja /we własnym zakresie/
20.30-22.30 Wspólny wieczór (m.in. koncerty i wspólne śpiewanie z zespołem muzyki dawnej, śpiewanie „dziadowskich pieśni”, wieczór muzyki filmowej, nocne zwiedzanie bazyliki i klasztoru dominikanów, wraz z miejscami na co dzień niedostępnymi dla zwiedzających, wspólne biesiadowanie i rozmowy).
Ostatniego dnia, w niedzielę, przed południem nie będzie zajęć w sekcjach tylko zajęcia wspólne wszystkich sekcji. Warsztaty zakończy uroczysta, popołudniowa msza św., którą przygotują i zaprezentują uczestnicy warsztatów. Po mszy przewidujemy koncert finałowy w wykonaniu uczestników zajęć.
Paweł Bębenek
Muzyk, amator-miłośnik z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem praktyki: śpiewa, komponuje, dyryguje. Związany ze środowiskiem muzycznym przy krakowskim klasztorze dominikanów.
Muzyką liturgiczną zainteresował się w 1989 roku, początkowo jako chórzysta. W 1993 roku jako śpiewak rozpoczął pracę z „Bractwem Lutni z Dworu na Wysokiej”, z którym występował podczas wielu koncertów i festiwali w kraju i za granicą.
Zajmuje się muzyczną tradycją Kościoła, jest autorem wykonywanych w kraju i za granicą kompozycji autorskich oraz aranżacji dawnych pieśni kościelnych.
Nakładem wydawnictwa Edycja Świętego Pawła wydał dwie płyty autorskie: „Dzięki Ci Panie. Msza o Miłosierdziu” oraz „Boże mój szukam Ciebie”. Nakładem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w 2009 r. została wydana płyta z kolędami pt. „Gdy się rodzi Zbawca świata”
Od kilku lat poświęca się prowadzeniu warsztatów muzyki liturgicznej w kraju i za granicą.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcji głosów żeńskich.
Marcin Bornus-Szczyciński
Wybitny śpiewak, kontratenor, badacz muzyki dawnej, pedagog, wieloletni wykładowca liturgicznego śpiewu tradycyjnego w Kolegium Filozoficzno–Teologicznym dominikanów w Krakowie i Warszawie. W 1986 roku odbył kurs mistrzowski w Wyższym Konserwatorium w Paryżu w ramach stypendium rządu francuskiego. Jest założycielem zespołu „Bornus Consort” oraz jednym z twórców słynnego festiwalu muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”. Pracuje jako kantor parafii Opatrzności Bożej w Warszawie i parafii w Magdalence. Aktywnie zajmuje się chorałem gregoriańskim, ostatnio poświęca się tłumaczeniu chorału na język polski. Sam siebie, bardziej niż muzykiem, nazywa raczej „tradycjonarzem” – zajmującym się rozpoznawaniem, utrwalaniem i upowszechnianiem rozmaitych tradycji lokalnych. W Szkole Kantorów wykłada śpiew liturgiczny.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcji chorału gregoriańskiego i śpiewu tradycyjnego.
Dawid Kusz OP
Dominikanin. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej (specjalność: Prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych; Nauczanie przedmiotów teoretyczno-muzycznych).
Prowadził liczne warsztaty chóralne oraz śpiewu liturgicznego między innymi w Gdańsku, Lublinie, Wrocławiu a także w Brukseli. Prowadzi zajęcia z dyrygentury i kształcenia słuchu we Wrocławskim Studium Wokalno-Liturgicznym oraz wykłada chorał gregoriański w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów w Krakowie.
Jako śpiewak współpracował między innymi z takimi zespołami, jak Bornus Consort (Warszawa), Capella Cracoviensis, Collegium Zielenski czy z Chórem Polskiego Radia.
Jest autorem wielu pieśni i opracowań liturgicznych, tworzonych w środowisku dominikańskim. Dokonał też nagrania czterech płyt (w tym dwóch autorskich) oraz kilku nagrań dla radia i telewizji.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcji instrumentalnej.
Marcin Wasilewski-Kruk
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej. Wieloletni solista Capelli Cracoviensis. Współtwórca Collegium Zieleński, zespołu założonego przez Stanisława Gałońskiego w celu nagrania dzieł wszystkich Mikołaja Zieleńskiego oraz propagowania jego twórczości. Jest wykładowcą Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie oraz WSD Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie. Od 2012 roku prowadzi scholę gregoriańską oo. Paulinów w Krakowie. Współtworzył Chór Mieszany Katedry na Wawelu, obecnie jest drugim dyrygentem Katedry. W szkole zajmuje się emisją głosu i prowadzeniem scholi.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcji „prowadzenie zespołów wokalnych”.
Rafał Maciejewski
Śpiewak, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi, uczeń prof. A. Mroza oraz A. Niemierowicza, kantor i organista w jednej z łódzkich parafii. Od wielu lat zajmuje się prowadzeniem zespołów wokalnych i wokalno – instrumentalnych, organizuje i współtworzy warsztaty muzyki liturgicznej w Polsce. jeden z wykładowców Szkoły Kantorów, w ramach których zajmuje się praktycznymi umiejętnościami kantorskimi oraz uczy doboru repertuaru liturgicznego.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcji „moje pierwsze warsztaty”.
Magdalena Głogowska
Magdalena Głogowska ukończyła średnia szkołę muzyczną w Bytomiu w klasie fotrepianiu. Następnie studiowała muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim.
W czasie studiów, śpiewając w kameralnym zespole Bractwo Lutni z Dworu na Wyskokiej, popularyzującym muzykę dawną, prowadziła działalność koncertową w Polsce i w Europie. W tym czasie współpracowała z takimi muzykami jak Antoni Pilch, Marcin Bornus-Szczyciński, Tomasz Stańko, oraz zespołami Linnamuusikud z Tallina czy Sirin z Moskwy.
Równocześnie była solistką w scholi dominikańskiej; wzięła udział w wielu nagraniach płytowych dla Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w Krakowie.
Żywo zainteresowana tradycyjnymi metodami śpiewu. Współpracowała z Fundacją Muzyka Kresów z Lublina biorąc udział w wielu warsztatach i badaniach etnomuzykologicznych oraz popularyzując polską i wschodnioeuropejską muzykę tradycyjną. Ta działalność również zaowocowała jej kolaboracją z Teatrem Starym w Krakowie, gdzie grała w sztuce Car Mikołaj Tadeusza Słobodzianka.
Od 2005 r. mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie studiowała śpiew, a obecnie studiuje reżyserię dźwięku w London College of Music.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcjach głosów żeńskich (soprany).
Ewa Sykulska
Muzyk, wokalista, kompozytor i pedagog akademicki. Absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej.
Pracowała z Chórem Akademickim UAM jako asystentka, solista i korepetytor. Śpiewała w oktecie wokalnym „Nova Gaudia” nagrywając płyty i koncertując w wielu krajach świata. Prowadziła scholę na spotkaniach na Lednicy.
Obecnie wykłada na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Pracuje warsztatowo z zespołami, wokalistami i grupami dziecięcymi, m.in. „Lumikulu”, „Lupetti” w Stowarzyszeniu Artystów Enter-Art. Prowadzi ponadto warsztaty muzyki liturgicznej.
W trakcie warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcjach głosów żeńskich (alty).
Tomasz Rojek OP
Absolwent pedagogiki UW, Akademii Muzycznej UW oraz teologii na Uniwersytecie Papieskim im. Jana Pawła II w Krakowie. W 2001 r. wstąpił do zakonu Dominikanów. Pracuje w Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny, współorganizując Szkołę Kantorów i prowadząc w niej zajęcia ze zbiorowej emisji głosu.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie zajęć w sekcjach głosów męskich.
Tomasz Grabowski OP
Dominikanin, pasjonat teologii liturgii, rekolekcjonista, kierownik duchowy, prezes Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny, organizator środowiska liturgicznego w Polsce, współtwórca wielu inicjatyw liturgicznych, takich jak: Spotkanie środowisk liturgicznych w Tyńcu, rekolekcje liturgiczne Mysterium Fascinans, warsztaty muzyki liturgicznej Triduum Sacrum czy Monodia w monoskładzie. Pomysłodawca i współtwórca Szkoły Kantorów. Prowadzi kompetentne i interesujące wykłady na temat liturgii oraz muzyki i przestrzeni liturgicznej.
Podczas warsztatów odpowiada za prowadzenie wykładów, celebracje nabożeństw, opiekę duchową.
Kapela Hałasów
Jacek Hałas (śpiew, akordeon, lira korbowa, drumla, taniec) i Alicja Choromańska-Hałas (bęben, tapan, gordon): rodzinny duet wytrawnych artystów zajmujących się od lat badaniem najciekawszych i najbardziej archaicznych form tańca, muzyki i rzemiosła. Nauki pobierane u źródła – u wiejskich mistrzów – poszerzone studiowaniem materiałów etnograficznych, a przede wszystkim stała aktywność muzyczna, pozwalają Kapeli Hałasów tworzyć przekaz żywiołowy, interaktywny i atrakcyjny dla współczesnego odbiorcy.
W ostatnich latach zajmują się tańcem korowodowym, tradycjami wędrownych śpiewaków oraz działalnością warsztatową. Od 2005 podróżują po Europie z tradycyjną Yurtą, gdzie prezentują efekty swych poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata (projekt Nomadzi Kultury).
Program Kapeli Hałasów uświetni jeden z warsztatowych wieczorów.
Perfugium
Zespół muzyki dawnej „Perfugium” powstał z zachwytu i z fascynacji niecodziennym pięknem muzyki. Powstał też z radości wspólnego bycia, śpiewania, odkrywania nowych światów. Zespół tworzą ludzie - bardzo różni, każdy z własną, niepowtarzalną historią. Żyją czasem w zupełnie odmiennych światach, inne rzeczy w codzienności są chlebem powszednim. Łączy ich wspólna droga, która trwa już ładnych parę lat.
Niektórzy z nich nigdy nie przypuszczali, że przygoda ze śpiewaniem okaże się tak piękna, długa i wciągająca, niektórzy nie umieli czytać nut i rozpoznawać która pięciolinia dotyczy ich głosu. Jest trochę rzeczy, które ich łączą – wszyscy lubią górskie wędrówki, wypady w plenery wszelkie, nocne filmów oglądanie. Ale poza tym każdy ma swój własny i niezwykły kawałek przestrzeni.
Koncert zespołu Perfugium odbędzie podczas jednego z warsztatowych wieczorów.
W tej zakładce będziemy umieszczać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Czy, chcąc zarezerwować sobie zawczasu miejsce, mogę przesłać teraz formularz, a przelew zlecić w przyszłym miesiącu?
Prosimy zwrócić uwagę, że zgłoszenie jest wpisywane na listę dopiero po zaksięgowaniu wpłaty (a nie w momencie przesłania formularza) – prosimy więc, aby dokonywać wpłat w możliwie krótkim czasie po przesłaniu zgłoszenia. Wcześniejsze przesłanie formularza niczego nie przyspieszy, nie stanowi też rezerwacji miejsca.
Czy organizatorzy zapewniają noclegi w Krakowie?
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny ani klasztor oo. Dominikanów nie zapewniają miejsc noclegowych. Jeśli jednak zaznaczysz odpowiednią opcję w formularzu zgłoszeniowym, zarezerwujemy dla Ciebie miejsce w Hostel Yellow (ok. 10 min pieszo przez Rynek Główny) w cenie 30 zł/osobodoba (zniżka w stosunku do regularnych cen). Miejsce w hostelu rezerwujemy po odnotowaniu wpłaty na koncie bankowym (numer konta zostanie wyświetlony po przesłaniu formularza). Rodzaj pokoju zależy od dostępności, ale pokoje wieloosobowe będą wykorzystywane wyłącznie w gronie uczestników warsztatów.
Jeżeli zamiast hostelu potrzebujesz pomocy w rezerwacji indywidualnego apartamentu, nie zaznaczaj pola w formularzu, ale skontaktuj się z nami (1-6 osób, cena wyższa niż za zwykłe miejsce w hostelu).
Dlaczego, mimo zlecenia przelewu w banku, nie otrzymałem mailowego potwierdzenia, a na stronie moja wpłata nie jest odnotowana?
Otrzymanie przelewu i przyjęcie na listę uczestników potwierdzamy po jego zaksięgowaniu na naszym koncie. Wtedy uczestnik otrzyma potwierdzenie poprzez e-mail, a wpłata będzie widoczna na stronie zgłoszenia. W przypadku przelewu (w odróżnieniu od DotPay i PayPal) nie dzieje się to jednak automatycznie, więc należy doliczyć czas, potrzebny na potwierdzenie przez pracownika Fundacji (w sumie do kilku dni od nadania z banku).
Dlaczego dostaję mailowe ponaglenie dotyczące wpłaty, mimo że przelew został już przeze mnie zlecony?
Jeśli nie zdążymy zaksięgować i potwierdzić Twojej wpłaty, automatyczne przypomnienie zostanie wysłane. Jeśli masz pewność, że przelew został zlecony – zignoruj je. Przeczytaj także odpowiedź na poprzednie pytanie.
Po kilku dniach oczekiwania – nadal nie otrzymałem mailowego potwierdzenia. Co robić?
Niekiedy mailowe potwierdzenia wpadają do folderu „Spam” (poczta śmieciowa) – tam więc należy w pierwszej kolejności sprawdzić. Aby temu zapobiec, można wcześniej dodać Fundację do kontaktów (książki adresowej) w swojej skrzynce mailowej (adresy [email protected] oraz [email protected]).
Mimo wszystko znamy przypadki (np. w domenie gmail.com), kiedy nasze automatyczne maile są ignorowane – w takim wypadku najlepiej sprawdzić status wpłaty na stronie swojego zgłoszenia. W przypadku wątpliwości, zawsze można się z nami skontaktować.
Gdzie i kiedy zgłosić się po przyjechaniu do Krakowa?
Rejestracja uczestników odbędzie się na krużgankach klasztoru oo. dominikanów (ul. Stolarska 12, Kraków) w godzinach 16:00-20:00. Wszystkich zachęcamy, by rejestrować się w tym czasie. Osoby, które nie będą mogły zarejestrować się w niedzielę, prosimy o rejestrację w poniedziałek w godz. 7:00-9:00 lub 10:00-15:00. Po zgłoszeniu się w rejestracji, prosimy o podanie imienia i nazwiska lub okazanie wydrukowanego kodu.
Podobnie będzie przebiegać rejestracja osób, które zgłosiły się tylko na II blok: środa, 4 września w godzinach 16:00-20:00 oraz piątek, 5 września od rana na krużgankach lub w biurze warsztatowym (wejście także od krużganków).