Zespoły muzyczne

  • Perfugium

    Więcej...

    Perfugium

    Zespół Muzyki Dawnej „Perfugium” powstał w 1997 roku przy klasztorze oo. Dominikanów w Krakowie. Początkowo związany był z Duszpasterstwem Młodzieży Szkół Średnich „Przystań”, potem z kościołkiem św. Idziego, od kilku lat zaś pracuje i koncertuje przy krakowskim kościele św. Marka. Od samego początku istnienia zespołu kierownikiem artystycznym jest gambista Mateusz Kowalski. 

    W skład zespołu wchodzi 13 śpiewaków (soprany – Bogumiła Kowalska, Natalia Kucia, Joanna Przybyłowska, Bożena Solarz; alty – Magdalena Rychlak, Zofia Nowak, Anna Iwan; tenory – Paweł Iwan, Mateusz Kowalski, Mateusz Solarz; basy – Wojciech Butryn, Piotr Przybyłowski). 

    Wszystko zaczęło się od zachwytu nad pięknem muzyki dawnej. Potem były długie godziny prób i odkrywania, że można się zachwycać także śpiewając. A teraz jest radość ciężkiej pracy, która daje owoce, radość tworzenia piękna i niezwykłych przestrzeni, radość wspólnego bycia. Zaczęli od współtworzenia liturgii, od próby jej godnego celebrowania. Później zrodził się pomysł, by na kanwie roku liturgicznego przygotowywać koncerty-opowieści o poszczególnych tajemnicach wiary, by dzielić się pięknem i bogactwem muzyki dawnej.

    Dzisiaj „Perfugium” sporo koncertuje, nie tylko w Krakowie. Zespół zajmuje się przede wszystkim muzyką liturgiczną i tradycyjną, chociaż wykonuje również utwory świeckie. Repertuar jest bardzo zróżnicowany, w pełni odzwierciedla fascynacje całego zespołu. Muzyczne poszukiwania zaczynają się od chorału, poprzez średniowieczne i renesansowe kompozycje polifoniczne, aż do współczesnych opracowań pieśni tradycyjnych. Zespół ze szczególną uwagą poświęca się pracy nad utworami polskich kompozytorów, ale wykonuje również kompozycje obcej proweniencji. 

    Brał udział w nagraniu płyty Pawła Bębenka Msza o miłosierdziu. Część śpiewaków współpracuje również z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym, którego nakładem zostały wydane dwie płyty zespołu Alfa i Omega oraz Inviolata

    Oficjalna strona internetowa zespołu: www.perfugium.eu.

  • Mirabilia Musica

    Więcej...

    Mirabilia Musica

    Pomysł powstania zespołu „Mirabilia Musica” zrodził się ze wspólnej fascynacji śpiewem wielogłosowym. Ta niewielka grupa muzyków od kilku lat związana jest z klasztorem oo. Dominikanów przy ulicy Freta w Warszawie (soprany – Anna Krzysztofik, Karolina Magnuska, Paulina Szelenbaum, Małgorzata Chmielewska; alty – Joanna Gontarz, Małgorzata Niewińska, Anna Siciarek; tenory – Andrzej Klepacki, Filip Magnuski; basy – Kazimierz Dąbrowski, Michał Ziółkowski).

    Każdy z nich ma wieloletnie doświadczenie w śpiewie liturgicznym. Zespół oprócz licznych koncertów aktywnie posługuje podczas liturgii, a także jest współorganizatorem rekolekcji. Ponadto „Mirabilia Musica” organizuje spotkania tematyczne, wieczory muzyczne lub koncerty okolicznościowe, m.in.: „Muzyka dawna XVI wieku”, „Polskie pieśni pasyjne”, „Kolędy staropolskie”.

    Pierwszą płytę zespołu Przez Twe Święte Zmartwychwstanie wydał Dominikański Ośrodek Liturgiczny. Zespół nagrał ponadto album Pawła Bębenka Boże mój, szukam Ciebie

    Głównym celem „Mirabilia Musica” jest łączenie wysokiego poziomu sztuki śpiewaczej z emocjonalnym i duchowym przesłaniem wykonywanych utworów. W konsekwencji brzmienie zespołu opiera się na harmonii oraz jednolitym, niepowtarzalnym stylu. Wszystkie utwory wykonuje a cappella. 

    Oficjalna strona internetowa zespołu: www.mirabilia.pl.

  • Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

    Więcej...

    Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

    Zespół istnieje od 1996 roku i specjalizuje się w wykonywaniu chorału gregoriańskiego, ale wykonuje także wczesną polifonię i pieśni tradycyjne - jedno i wielogłosowe. Członkowie grupy to zarówno zawodowi muzycy, jak i doświadczeni śpiewacy. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie, który swoją wiedzę i umiejętności doskonalił m.in. pod okiem wybitnych kantorów i znawców monodii: Marcela Pérèsa, Lycourgosa Angelopoulosa, o. Bernarda Sawickiego OSB oraz Marcina Bornus-Szczycińskiego i Roberta Pożarskiego.

    Podstawowym zadaniem scholi jest śpiew liturgiczny. Koncertują także poza liturgią, prezentując interesujące programy związane z aktualnym okresem roku liturgicznego, opracowane najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami. Współpracowali z organistami: prof. Julianem Gembalskim, Krzysztofem Pawliszem, Susi Ferfoglia, Marco Vitale, kantorem bizantyjskim Marcinem Abijskim oraz zespołami Bornus Consort i Schola Gregoriana Silesiensis. Występowali na różnych festiwalach, m.in. w Jarosławiu, Krakowie, Olkuszu, Tychach, Nysie, Koszalinie, Sanoku, Żorach, Wrocławiu, Gdańsku i Paryżu.

    Oficjalna strona zespołu: www.scmc.pl.

  • Schola Gregoriana Silesiensis

    Więcej...

    SGS

    Schola Gregoriana Silesiensis powstała w styczniu 2000 roku z inicjatywy Jana Andrzeja Dąbrowskiego. Od września 2000 r. do lipca 2002 r. działała przy Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu. W kwietniu 2002 r. członkowie Scholi powołali do życia Stowarzyszenie „Schola Gregoriana Silesiensis”.

    W założeniach programowych zespołu znajduje się działalność liturgiczno-koncertowa związana z odkrywaniem najstarszych źródeł muzyki kościelnej, szczególnie z terenu Dolnego Śląska. Kantorem Scholi jest Robert Pożarski. Schola uczestniczy w festiwalach, koncertach i wydarzeniach liturgicznych w kraju i za granicą.

    Oficjalna strona zespołu: www.ssgs.pl

  • Flores Rosarum

    Więcej...

    Flores Rosarum

    Zespół wokalny Flores Rosarum powstał z 2006r. z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen. Założycielką zespołu jest Susi Ferfoglia – wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej AM i UP JPII w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej Im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów, oraz zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego, jak również wykłady z zakresu pedagogiki kultury oraz historii kultury i cywilizacji. Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak, Maria Klich, Julieta Gonzales i Anita Pyrek.

    Zespół ma na swoim koncie wykonanie takich dzieł jak: pieśni z Llibre Vermell, Codex Calixtinus, Laudario di Cortona oraz chorał gregoriański (m.in. z Graduałów znajdujących się w Archiwum Katedry Wawelskiej).

    Obecny skład zespołu przygotowuje się do wykonania w jesieni 2013 największego dzieła muzycznego Hildegardy, jakim jest Ordo Virtutum. Do tego przedsięwzięcia Flores Rosarum zaprosił również znakomity zespół specjalizujący się w muzyce średniowiecznej, Peregrina, mający swą siedzibę w Bazylei. Ordo Virtutum jest moralitetem przeznaczonym do scenicznego wykonania i będzie wspaniałym wyzwaniem dla zespołu, zarówno od strony muzycznej jak i aktorskiej, a i również niezwykłą gratką dla słuchaczy, zwłaszcza, ale nie tylko, tych zainteresowanych muzyką średniowiecza oraz postacią Hildegardy z Bingen.

    Oficjalna strona zespołu: www.floresrosarum.pl

  • Kapela Brodów

    Więcej...

    Kapela Brodów

    Podstawowy skład „Kapeli Brodów” stanowią: Anna i Witold Brodowie – współzałożyciele „Teatru Węgajty” i „Kapeli Bractwa Ubogich”. Autorzy muzyki do spektakli Trust Theater i Badhuistheater w Amsterdamie. Od lat towarzyszy im Adam Strug, scenarzysta filmów dokumentalnych o muzyce ludowej, inspirator wybitnej i jedynej w swoim rodzaju płyty z pieśniami tradycyjnymi w oryginalnym wykonaniu: Jest drabina do nieba

    Pierwsza płyta grupy „Pieśni i melodie na rozmaite święta” uznana została za Folkowy Fonogram Roku 2001. W kwietniu 2004 zespół zdobył II Nagrodę na VII Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W 2008 roku ukazały się dwie płyty Kapeli: Pieśni Maryjne i Tańce polskie

    Muzycy współpracują z takimi twórcami, jak: Janusz Prusinowski, Jacek i Kuba Mielcarkowie, Maciej Kaziński czy Piotr Zgorzelski. Występowali w Maroko, Irlandii, Walii, Niemczech, Litwie, Rosji, Holandii, Danii i Estonii. Koncertują również w kraju, gdzie często prowadzą warsztaty poświęcone świeckiej i religijnej muzyce tradycyjnej. Wystąpili w dokumentalnym filmie poświęconym Kapeli pt. Anatol też lubi podróże. Często nagrywają dla radia i telewizji. 

    Sami mówią o sobie: „Na nasz repertuar składają się unikalne utwory ze zbiorów Oskara Kolberga, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedry Etnomuzykologii Sakralnej KUL i własnych. Wyrafinowane piękno polskiej muzyki wymaga z pietyzmem odtworzonego brzmienia. Dawna sztuka wokalna zajmuje w naszej twórczości miejsce szczególne. Gramy na oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentach: lirze korbowej, cymbałach, basetli i skrzypcach”. 

    Oficjalna strona internetowa zespołu: www.kapelabrodow.com.

  • Bornus Consort

    Więcej...

    Bornus Consort

    Zespół wokalny z Zalesia Górnego założony w 1981 roku przez badacza muzyki dawnej, śpiewaka Marcina Bornusa-Szczycińskiego na zamówienie redakcji muzyki dawnej Polskiego Radia.

    Grupa nagrała utwory takich kompozytorów jak: Wacław z Szamotuł, Piotr z Grudziądza, Marcin Mielczewski, Mikołaj Zieleński, Bartłomiej Pękiel, śpiewa monodie liturgiczne, pieśni wielkopostne, śpiewy o św. Wojciechu, itp.

  • Collegium Palestrinae

    Więcej...

    Collegium Palestrinae

    Kameralny zespół wokalny, śpiewający niezwykłą, piękną, ale i wymagającą muzykę renesansową to idée fixe dyrygenta Collegium, towarzysząca mu od lat. Już w szkole średniej zbierał kolegów i koleżanki, próbując z nimi śpiewać Missae Papae Marceli Giovanniego z Palestriny – niektórym zostało to do dziś. W czasie studiów (informatycznych) wiele godzin poświęcił na dogłębne poznanie europejskiej muzyki XVI i XVII w. Po latach spotkał kilka osób, w tym Joannę Skwarę, sopranistkę chóru Filharmonii Krakowskiej, które podobnie jak on, chciały już nie tylko słuchać, ale i śpiewać utwory genialnych mistrzów polifonii. Pomysł założenia Collegium Palestrinae narodził się w 2011 r. w czasie wspólnego występu Michała i Asi na wykładzie o dawnej muzyce peruwiańskiej (sic!).

    Chociaż zespół wykonuje przede wszystkim muzykę sakralną czołowych kompozytorów epoki renesansu, takich jak Tomás Luis de Victoria, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Cristóbal de Morales czy Orlando di Lasso, w repertuarze ma również utwory rodzimych mistrzów: Wacława z Szamotuł i Mikołaja Gomółki.

    Collegium nie stroni od muzycznych wyzwań i eksperymentów, o czym świadczy chociażby koncert z hiszpańską muzyką sakralną, na którym wraz z chórem Lege Artis wykonał polichóralne Ave Regina Coelorum Tomasa de Victorii oraz kilka utworów zdecydowanie późniejszych kompozytorów: Ferrana Sorsa i Javiera Busto.

    Członkowie zespołu śpiewają również w innych krakowskich chórach. Wszechstronnie się rozwijają, biorąc udział w dużych projektach muzycznych (jak choćby Festiwal Muzyki Filmowej) czy też doskonaląc swoje umiejętności w zakresie muzyki instrumentalnej - potrafią obsłużyć fortepian, gitarę, organy, ale i trąbkę, duduk czy kazoo. Choć większość z chórzystów muzykę poznawała od wczesnego dzieciństwa, wielu z nich postanowiło połączyć pasję śpiewaczą z innymi zainteresowaniami. W zespole znajdzie się zatem informatyk (niejeden!), matematyk, fizyk, filozof, muzykolog, polonista, teolog i dziennikarz – wszystkich ich łączy zaś pasja do muzyki dawnej, poczucie humoru i chęć zrobienia wspólnie czegoś niecodziennego.

    Oficjalna strona zespołu: www.collegium-palestrinae.org